מסחר מבוסס מימים ימימה, על אמון הדדי בין לקוח וסוחר, לעיתים מוצא הצרכן את עצמו מכתת רגליו, לבית מסחר ותיק ואמין המוכר לו או ששמו הולך לפניו, ובו הוא בוחר לתת מבטחו ברכישותיו, לבית מסחר זה ישנו בדרך כלל ערכים נתפסים, שיכולים להתבטא במוצרים איכותיים, מוצרים יחודיים, שרות טוב, אווירה נעימה, או מחירים תחרותיים.
אותם הערכים הקיימים במסחר המסורתי קיימים גם במסחר האלקטרוני הוירטואלי, אלא שכאן מצטרפים פרמטרים נוספים כגון ניווט והתמצאות באתר, תמונות ומידע על המוצרים, זמינות המוצרים, מהירות המשלוח, אפשרות לאיסוף עצמי, שרות לאחר רכישה, מדיניות החזרים, הרגשת בטחון במסירת פרטי כרטיס אשראי, חוות דעת וביקורות ברשת ועוד.
הסוחר אשר נדרש להשקיע מחשבה וממון רב במיקום מועדף של בית המסחר, בתכננו ובעיצובו, בהכשרה ותפעול צוות מכירות מקצועי, בבבחירה והצגת תמהיל מוצרים איכותי, בתמחור אטרקטיבי, אווירה נעימה ושרות מעולה, נדרש לעמוד בפרמטרים נוספים בעת הקמה ותפעול חנות אינטרנטית כמופרט מעלה.
הסוחר נדרש לתת אמונו בצרכנים, לעיתים עליו לספוג עלויות נוספות כגון משלוח, החזר מוצרים, ביטולי עסקה ומעשי הונאה ונוכולות.
חנות אינטרנטית המהווה ערוץ מכירה, של חנות פיזית הינה יתרון משמעותי לבניית אמון, שכן הצרכן מרגיש בטוח שיש לו כתובת זמינה להגעה לצורך מתן שרות או איסוף עצמי.
מותגים ותיקים ורשתות בוחרים להקים בנוסף לחנויות הקיימות, חנות אינטרנטית המהוות קטלוג וירטואלי, המוניטין אותו צבר המותג בעולם הפיזי מועבר, רובו ככולו לעולם הוירטואלי וככל שלצרכן יש נסיון טוב ברכישות המותג, הרי שיסכים בנקל לעבור ולערוך הזמנותיו בפלטפורמה האינטרנטית.
לחווית רכישה בחנות האינטרנטית תהיינה השלכות על המותג גם בחנויות הפיזיות,
על כן חשוב מאוד לתת תחושה אחידה של חוויה, בסניף הוירטואלי והפיזי כאחד, באמצעות מדיניות וערכי מסחר הוגנים וביצירת אווירה דומה.
לסיכום מילת המפתח להצלחה של עסקים בעולם הוירטואלי הינה יצירת אמון, אשר נעשית בהדרגה,
להלן מספר דגשים, להקמת חנות אינטרנטית שוברת חסמים:
- ניווט מהיר וקל בין המחלקות בחנות האינטרנטית.
- מנוע חיפוש מהיר וידידותי.
- דפי מוצר המכילים, מידע מורחב, הכולל מפרטים טכניים, מידות וצבעים.
- תמונות מוצרים ברורות.
- מלאי זמין.
- אפשרות להוספה מהירה לסל.
- מדיניות משלוחים, אחידה, ברורה ומהירה.
- אפשרות איסוף עצמי.
- פרטי יצירת קשר המוצגים באופן ברור.
- הצהרה בדבר שמירה על הפרטיות.
- מתן מענה מיידי לפניות בדוא”ל.
- מדיניות החזרת מוצרים הוגנת.
- תשלום מאובטח בכרטיסי אשראי בתקן PCI
- אפשרות תשלום באמצעות PAY PAL
הכותב משמש כיועץ תוכנה ויועץ לאתרי מסחר אלקטרוני , פעיל בתחום כ 17 שנה ,ממייסדי אתר האינטרנט "משרדיה" , היה פעיל בוועדות באיגוד לשכות המסחר ובמכון התקנים הישראלי ועסק רבות בקידום המסחר האלקטרוני בישראל, בהייבטים צרכניים. מומחה באיפיון של מערכות מסחר אלקטרוני,מערכות ניהול עסקי ERP ומערכות לניהול קשרי לקוחות CRM. הטמעתן בארגונים, התמשקות בין מערכות תוכנה, ניהול פרסום, שיווק ומאגרי לקוחות.
www.ezn.co.il